Recruitment en Corona – betekent dit de opmars van online chat-tools?

Besmet of niet, niemand ontkomt er aan. Het Corona-virus heeft impact op ons allemaal. Zo ook op onze opdrachtgevers. Er wordt massaal gehoor gegeven aan de oproep van het kabinet om zoveel mogelijk thuis te blijven en thuis te werken. Met uitzondering van mensen in de publieke dienstverlening. Onder deze groep in het publieke domein bevinden zich voor een groot deel onze opdrachtgevers. Wat betekent dit voor onze procedures van werving en selectie? Worden die ook massaal gecanceld?

Ja en nee. De grote recruitmentevents worden wel afgelast. Zo ook ons event over personal branding van 27 maart a.s. Dit event hebben we verschoven naar het najaar. Ten aanzien van de selectierondes maken we per opdrachtgever maatwerk afspraken. Wij zijn als bureau vooral gericht op directie- en management functies, directeur-bestuurders en toezichthouders. Veelal gaat het om gesprekken met een beperkt aantal gesprekspartners, soms in verschillende commissies, die op meer dan twee meter van elkaar zitten. In de meeste gevallen past dit binnen de huidige context van de afspraken. We merken dat het niet schudden van handen zeker in geval van een sollicitatie bijzonder ongemakkelijk is. Echter, we hebben ons de afgelopen week ook verbaasd hoe snel dit gemeengoed is geworden.

Omdat de interactie in de gesprekken van groot belang is voor het maken van een inschatting of de kandidaat en opdrachtgever bij elkaar passen, zijn online mogelijkheden minder geschikt. Welke opties zijn er indien de afspraken die helpen om het Corona virus in te dammen, verder aangescherpt worden? Een sollicitatiegesprek is dan een niet-noodzakelijk te voeren gesprek en wordt derhalve afgeblazen. Wat dan?

Nu is het van belang onderscheid te maken tussen online recruitmenttools om kandidaten te vinden zoals Linked In, Google, Lusha voor contactgegevens en Intelligence Search voor Facebook, Linked In of Twitter en tools die het op afstand mogelijk maken van gesprekken zoals Skype; tot 50 personen en FaceTime; tot 32 personen maar alleen voor Apple apparaten. We kijken hier vooral naar de laatste groep, tools die het mogelijk maken om met meerdere mensen tegelijk online gesprekken te voeren. Daar hoort Microsoft Teams ook bij. Met name deze laatste tool is bijzonder behulpzaam omdat je ook documenten zoals de cv’s en brieven zichtbaar hebt.

De komende weken staan bij ons verschillende gesprekken gepland in deze omgeving. Zo dwingt Corona het werken met dergelijke toepassingen af, hetgeen wel eens een boost aan innovatie op dit terrein kan betekenen. Of op z’n minst het overwinnen van onze natuurlijke weerstand bij online communicatie op afstand. Face-to-face blijft onze voorkeur, zeker bij sollicitatiegesprekken maar nu we zeer beperkt zijn in de mogelijkheden daartoe, omarmen we massaal dergelijke mogelijkheden. Ik ben benieuwd wat dit betekent voor de toekomst van executive recruitment en de daarbij behorende gespreksvoering.

Specialisten

Afbeelding
Marcella
Marcella Rijkschroeff