De essentie van een CV

Afgelopen maand mocht ik samen met ons team een paar dagen in Noord-Frankrijk doorbrengen. Het was een fijne manier van teambuilding: prettig en meer dan ooit van belang om gezamenlijk ervaringen op te doen in deze post-corona-tijd. Een van de inhoudelijke onderdelen was de presentatie van ACS, een gerenommeerd interim- en werving- en selectiebureau uit de regio. We ontdekten parallellen in schaarse arbeidsmarktproblematiek en het investeren in kwaliteitsselecties voor unieke posities.

Maximaal 2 A-4 'tjes

Frappant verschil tussen de Franse en Nederlandse werkwijze bedroeg de omvang van een curriculum vitae. Hier in het Rijnlandse willen we graag zo uitgebreid mogelijk lezen wat een kandidaat aan werkervaring heeft opgedaan. Een duidelijke omschrijving van taken, rollen en het bereikte resultaat is toch wel het minste dat we willen terugzien. Met hobby’s, publicaties en familiaire bezigheden als intrigerende cliffhangers. Niets van dat alles in La Douce France. Wanneer je niet in staat bent om in maximaal twee A4’tjes de essentie van je loopbaan weer te geven, word je door de recruiters ter zijde gelegd. Franse efficiency viert hoogtij en dwingt kandidaten om strak te kijken naar de eigen afgelegde carrièreweg.


LinkedIn-profiel: nodig uit tot doorklikken

Een recent gevolgde training over het gebruik van LinkedIn bracht weer geheel andere inzichten mee. Voor dit platform blijk je vooral interessant wanneer je profiel uitnodigt tot “doorklikken”. Hoe meer de bezoeker van je persoonlijke pagina gaat scrollen in jouw tekst en uitgenodigd wordt om verder te lezen (door te klikken op een bijdrage of logo), hoe hoger je in de waardering stijgt en gezien wordt. Essentieel hierbij zijn hashtags, eigen content en persoonlijke verhalen. Hoe uitgebreider hoe beter, wil je opvallen in tijdlijnen en searches.

Wat is jouw persoonlijke verhaal?

Wij zijn als bureau vooral gericht op het persoonlijke en unieke verhaal van iedere kandidaat. Algoritmen van LinkedIn zijn niet aan ons besteed: we kijken naar de gehele persoon en zoeken naar ieders eigenheid. En natuurlijk willen we juist dat graag terugzien in een CV of profiel. Dus naast in resultaten beschreven werkervaring een doorkijk naar jouw persoonlijke verhaal. Want een goede schets van jouw kwaliteiten en (eigen)aardigheden helpt ons om ons werk goed te doen. Met als enige doel je aan tafel te krijgen bij onze opdrachtgevers zodat ze de complete mens zien. En die is meer dan twee pagina’s groot!

Auteur

Afbeelding
Jan-Willem van Stijn
Jan-Willem van Stijn